Tuesday 11 February 2014

Kenali Jenis Sakit Kepala Anda..

بسم الله الرحمن الرحيم


Sejak kebelakangan ni aku selalu sangat sakit kepala..
panadol memang akan ada bersama aku selalu..
tapi panadol yang biasa2 tu tak bagi kesan pon..selalu aku makan panadol activefast..
makan 2 biji terus hilang pening..

tapi aku tau panadol tak elok untuk jangka masa panjang..nak buat macam mana..
nak taknak aku makan gak bagi hilang sakit tu..

ada gak jumpa doktor tapi doktor kata aku mungkin stress..
mungkin sesetengah orang kat luar sana fikir napa stress sedangkan aku tak kerja pon, dok umah je..
hakikatnya duduk umah ni lagi stress dari orang yang bekerja (bukan aku cakap, doktor yang cakap ok)

nak tau sebab ape??
sebab orang yang bekerja ni memang dah ada kerja yang dorang kena buat..
tapi yang dok umah ni ape je yang boleh dibuat..setiap hari benda yang sama dan berulang2..
kalau tak percaya, aku nak korang try dok umah seminggu..apa korang akan rasa???huhuhu
jadi macam2 doktor tu bagi cadangan apa yang patut aku buat..
pergi gym, sambung belajar, kerja part time dan macam2 lagi..

bila aku search kat pakcik google, sakit kepala ni banyak jenis rupanya..

Sakit kepala terbahagi kepada dua :

 1. Sakit kepala primer.
* 90 % sakit kepala adalah golongan primer. . 
* Yang termasuk sakit kepala primer ialah :

a) Sakit kepala tegang (tension headache)
- Tanda2 rasa tegang dan rasa tak selesa tapi sakitnya tidak berdenyut. Otot di  belakang leher juga terasa tegang. 
- Mungkin sakit ini makin lama makin merasa kesakitan yang teramat dan akan terjadi sehingga beberapa jam atau mungkin beberapa hari.

 b) Sakit kepala klaster
- Sering terjadi pada golongan usia dewasa  muda (20-40 thn). Sebabnya adalah stress dan makanan tertentu.
- Tanda2 sakit kepala sebelah, sekitar mata dan alis, sifatnya terus menerus makin lama makin sakit, tak berdenyut dan berlangsung dalam masa yang singkat (beberapa minit sampai 3 jam), terutama bila waktu malam hari.

c) Migrain, penyebabnya antara lain: kurang tidur
- Migrain lebih sering terjadi pada perempuan, biasanya ada keturunan keluarga dan sudah mula rasa sakit pada usia remaja.  
- Tanda2 sakit kepala sebelah, sakit yang berulang, terutama pagi hari, sifatnya berdenyut,  berlangsung beberapa jam sampai beberapa hari, 
- Sering disertai muntah, mata tak tahan cahaya dan  tak tahan suara bising.
- Sebab lain mungkin stress, kurang tidur, haid dan pengaruh alkohol

2. Sakit kepala sekunder.
* Kemungkinan penyebab sakit kepala golongan ini umumnya adalah kelainan mata, hidung, telinga, gigi, cedera kepala, radang selaput kepala hingga tumor otak. 
* Tekanan darah tinggi juga salah satu penyebab umum sakit kepala sekunder. Jika kawan2 menderita tekanan darah tinggi dan sering mengalami sakit kepala, seharusnya mengukur tekanan darah tinggi kawan2 setiap hari untuk memastikan penyebab sakit kepala anda.

Jadi, kawan2 boleh tau jenis sakit kepala yang korang alami..harap ianya membantu..TQ

No comments:

Post a Comment