Wednesday 29 January 2014

Kisah Lucu Ketika Zaman Kanak2 Ribena (part 1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum..harini aku nak share sesuatu yang agak lucu untuk kawan2..cerita kisah dulu2 zaman kanak2..nama pun kanak2 kan mesti akal pikiran tu cetek lagi tak macam orang dewasa..tapi kanak2 dulu dengan sekarang lain..mentaliti kanak2 sekarang jauh lebih pandai dari kanak2 dulu sebab zaman teknologi dah canggih..contoh nya, kanak2 dulu lebih suka main permainan di luar umah tapi sekarang lebih kepada mainan macam PSP & henpon..btol tak?.tapi aku bukan nak cerita perbezaan dia, aku nak cerita pasal kisah2 aku dulu..kelakar bila pikir balik..hehehehe..


Situasi 1 -

Rumah aku masa zaman kanak2 dulu macam kawasan kampung..situasi di mana mak aku nak masak & menyuruh aku pergi ke rumah jiran untuk petik daun kari..aku dengan blur & tak tau macam mana bentuk daun kari tu terus pergi umah jiran aku tu..aku pun minta kebenaran untuk ambil daun kari..then dia suruh aku ambil seniri dekat belakang rumah dia..aku dengan confident nya, petik la daun apa yang aku nmpk & bawa balik rumah..aku bagi la daun tu kat mak..mak tengok terus tergelak sebab yang aku ambil tu bukan daun kari tapi RUMPUT..adui..mana la aku tau tu rumput sebab rumah aku bukan ada rumput pon..tu la suruh budak kecil ambil tu la jadi nya..hehehehhe..

Ok kalau aku tengok gambar ni pon dah boleh nampak betapa jauhnya perbezaan rumput dengan daun kari..macam mana la boleh tak tau..adoyai, kenangan2..


Situasi 2 -

Aku dulu jenis yang memang sangat susah nak ingat..bila mak suruh beli sesuatu tak kisah beli apa pon contoh beli telur, aku akan sebut telur banyak kali sampai kat kedai supaya tak lupa apa yang nak di beli..nak dijadikan cerita, mak suruh aku pergi kedai beli kacang tanah..aku pun pergi la kedai..sampai je kat kedai tu aku cakap kat pakcik kedai tu "cik din, nak beli kacang PASIR satu"..kacang pasir???korang pernah dengar tak?aku memandai je tukar tanah ke pasir..hahahaha..pakcik tu suruh aku tanya mak aku balik apa yg mak suruh beli..aku pon balik rumah tanya mak "tadi mak suruh beli kacang pasir kan"..terkekek2 mak gelakkan aku yang blur ni..mana pulak datang pasir nya, kacang tanah la..aku pergi la balik kedai tu sambil mulut aku tak benti2 sebut kacang tanah berulang kali takut lupa cam tadi..pergi kedai tu balik, pakcik tu gelakkan aku bila tau apa benda sebenarnya yang aku nak bli..

Kacang tanah yang diberi nama kacang pasir oleh aku...hahaha


Situasi 3 -

Malam2 aku selalu tertidur depan tv..bila mak nak masuk tido, mak kejut aku suruh masuk bilik..aku dengan mamai nya bangun2 terus ambil towel pergi bilik air untuk mandi..nasib tak sempat nak mandi lagi, mak ketuk pintu tanya nak pergi mana..aku jawab la nak pergi sekolah la..mak kata nak pergi sekolah buat apa, cuba tengok jam pukul berapa..aku tengok2 jam, la baru pukul 12.00 malam..pe lagi terus masuk bilik tidur balik..keesokan hari nya kena bahan dengan mak aku..mak ada cerita pasal makcik aku lagi teruk..siap dah keluar umah pakai baju sekolah nak pergi sekolah padahal time tu malam..kira aku ni ok lagi la kan bru nak pergi mandi..hehhehe



Situasi 4 -

Bila aku masuk kereta, aku ada sejenis penyakit yang sangat2 kelakar..ayah aku tak boleh bawa kereta laju2..dulu aku tak tau meter mana yang menunjukkan kelajuan..yang aku pandai baca, meter rpm yg ada nombor 1, 2, 3 dan seterusnya..dulu ayah bawa kereta kalau rpm tu lebih dari nombor 1 aku akan nangis sambil pegang perut.."ayah, sakit perut..ayah bawa laju"..ayah slow kan la kereta tu..korang boleh bayangkan tak berapa laju nya ayah bawak kereta untuk buat aku berhenti nangis..mata ni tak lepas2 dari tengok meter rpm tu..hehehhe..satu lagi situasi, dulu dekat jalan2 kampung selalu ada signboard jalan yang ada gambar tengkorak tu..signboard "awas kawasan kemalangan"..dulu aku pikir signboard tu adalah hantu..aku kalau nampak je signboard tu, aku akan pastikan semua pintu kereta dikunci sebab kalau pintu tak kunci nanti hantu tu masuk kereta..hahahahahah..apa da aku ni..hantu kalau nak masuk tak payah tengok kunci ke tak, redah je..tu la aku dulu banyak sangat tengok cerita hantu kot..

 RPM & signboard tengkorak

Macam-macam kerenah aku time kanak2..banyak lagi yang aku nak share kisah lucu aku dengan korang..tapi tunggu next entri ye..got to go..bye.

2 comments:

  1. Salam singgah..entri yang menarik..cuma kurang penggunaan bahasa shortcut dalam penulisan..just suggestion dari saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..thanks for your suggestion...akan diperbaiki next entri..:) singgah-singgah la selalu ye..

      Delete